شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳  -  Saturday, May 4, 2024
جستجوی پیشرفته
مراکز تابعه
 عبارت *      جستجوی پیشرفته

چاپ نشریه فنی "مکانیزاسیون بادام زمینی در دشت مغان "
نشریه فنی "مکانیزاسیون بادام زمینی در دشت مغان " نگارش دکتر جبرائیل تقی نژاد، عضو هیات علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی مرکز اردبیل در بخش انتشارات علمی موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی منتشر شد.


بادام زمینی گیاهی است که در نواحی گرمسیر تا نزدیک به معتدل، جهت روغن گیری از دانه آن، تولید کره بادام زمینی و نیز مصارف آجیلی کشت می‌شود. معمولا برای کاشت مکانیزه بادام زمینی از انواع ردیف‌کارهای مختلف استفاده می‌شود. ردیف‌کارها طوری ساخته شده‌اند که با تغییر صفحه بذر، امکان کاشت محصولات ردیفی مختلف را دارند. کشت بادام زمینی در منطقه مغان از اوایل دهه 1390 در الگوی کاشت منطقه قرار گرفته است و به دلیل سازگاری مطلوب با شرایط آب و هوایی مغان و رغبت کشاورزان، در حال حاضر این محصول که در ابتدا به صورت دستی کشت می‌شد با بذرکار کشت می شود. از معایب روش دستی می‌توان به مصرف بذر بیشتر، سختی کار، نیاز به نیروی کارگری، اتلاف وقت و هزینه کاشت زیاد اشاره کرد. بنابراین در سال های اخیر کشاورزان مبادرت به کشت ماشینی بادام زمینی کردند که با استفاده از ردیف‌کار پنوماتیکی، ضمن توسعه و ترویج کاشت مکانیزه بادام ‌زمینی باعث صرفه‌جویی 60-50 درصد در میزان بذر مصرفی، کشت به‌ موقع و صرفه اقتصادی این محصول در منطقه مغان شدند. در سال زراعی 1397 سطح زیرکشت بادام زمینی در شهرستان پارس آباد مغان بالغ بر 1300 هکتار با متوسط عملکرد 4300 کیلوگرم در هکتار و در سال زراعی 1398 نیز با افزایش چشمگیر کشت این محصول به بیش از 6000 هکتار رسیده است. در این نشریه مخاطبان با موارد زیر آشنا خواهند شد.

آماده سازی بستر کشت بادام زمینی، شرایط مناسب محیطی برای کاشت بادام زمینی، ماشین های کاشت بادام زمینی، میزان بذر مصرفی و عمق کاشت، مرحله داشت و روش های برداشت بادام زمینی

 


۱۳۹۸/۰۷/۲۳
تعداد نمایش: ۱۸۹
مشاهده اخبار گروه خبری 'مراکز تابعه'

نظر و امتیاز برای این خبر
 
نام و نام خانوادگی:
1 2 3 4 5
لطفا نظر خود را بنویسید:
 
آمار مشاهده صفحات