شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳  -  Saturday, April 20, 2024
جستجوی پیشرفته
بخش صنایع غذایی
 عبارت *      جستجوی پیشرفته

تولید نان باگت با استفاده از مخلوط آرد گندم و سیب‏ زمینی
آقای دکتر مهدی قیافه داودی، عضو هیات علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان خراسان رضوی، با جایگزینی بخشی از آرد گندم با آرد سیب زمینی، نان باگت با خصوصیات کمی و کیفی مطلوب مشابه با نمونه نان حاصل از آرد گندم تولید نمود.

دکتر قیافه داودی طی پژوهشی، با جایگزینی 30 درصد از آرد گندم موجود در فرمولاسیون نان باگت با آرد سیب‏ زمینی، در کنار ترکیبات مولد شبکه گلوتن (نظیر صمغ گوار) ضمن تولید محصولی با خصوصیات کمی و کیفی مطلوب مشابه با نمونه شاهد (آرد گندم) به نتایج مهمی از قبیل ارتقاء کيفيت تغذيه ‏اي (نوع پروتئين و کربوهيدرات)؛ بهبود خصوصيات کيفي و افزايش قابليت ماندگاري نان به ‏دليل حضور فيبر بالاتر در ساير منابع؛ افزايش سلامت جامعه به‏ دليل افزايش ميزان فيبر خام يا محلول در رژيم غذايي؛ کاهش مصرف گندم و ايجاد تنوع غذايي بيشتر در غذاي پايه مردم؛ و مقابله با بحران خشکي و کاهش ميزان توليد گندم از طريق جايگزيني گياهان مختلف در فرمولاسيون نان دست یافت.

 با توجه به محدوديت منابع آب و خاک ميزان توليد گندم در ايران با روش ‏هاي کشاورزي موجود در بهترين شرايط اقليمي و آب و هوايي از حد معینی بالاتر نمي ‏رود و اين در حالي است که نوسانات توليد گندم مي‏ تواند بحران‏ ساز باشد. از طرفی پتانسیل تولید سیب ‏زمینی در کشور ما حدود 90-80  تن در هکتار است و نسبت به سایر غلات کمتر تحت تأثیر آفات قرار می‏ گیرد. بنابراین می‏ توان با استفاده از چنین گیاهی میزان وابستگی به محصول واحدی نظیر گندم را کاست.

 


۱۳۹۴/۰۷/۰۸
تعداد نمایش: ۲۹۷
مشاهده اخبار گروه خبری 'بخش صنایع غذایی'

نظر و امتیاز برای این خبر
 
نام و نام خانوادگی:
1 2 3 4 5
لطفا نظر خود را بنویسید:
 
آمار مشاهده صفحات