دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳  -  Monday, May 6, 2024
جستجوی پیشرفته
عمومی
 عبارت *      جستجوی پیشرفته

تدوین برنامه‌های موسسه در زمینه مسائل فنی و مهندسی دام و طیور
در روز پنجشنبه مورخ 11دی ماه 1399 آقایان دکتر دهقانی سانیج به‌اتفاق آقای دکتر عادل واحدی به نمایندگی از موسسه از مجتمع دام‌پروری و کشاورزی صفاری در روستای چالتاسیان شهرستان ورامین بازدید و در خصوص برنامه‌های موسسه در زمینه مسائل فنی و مهندسی دام با جناب آقای مهندس صفاری مدیر مجتمع مذاکره کردند.

در روز پنجشنبه مورخ 11دی ماه 1399 آقایان دکتر دهقانی سانیج به‌اتفاق آقای دکتر عادل واحدی به نمایندگی از موسسه از مجتمع دام‌پروری و کشاورزی صفاری در روستای چالتاسیان شهرستان ورامین بازدید و در خصوص برنامه‌های موسسه در زمینه مسائل فنی و مهندسی دام با جناب آقای مهندس صفاری مدیر مجتمع مذاکره کردند.

ابتدا دکتر دهقانی تاریخچه سه دهه فعالیت موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی و بخش ‌های تحقیقاتی و حوزه‌های پژوهشی آن را ذکر کردند و عنوان نمودند موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی در برنامه‌های راهبردی خود توسعه پژوهش‌های کاربردی و فناورانه در حوزه فنی و مهندسی دام و طیور را در دستور کار خود دارد، لذا هدف از این بازدید آشنایی بیشتر با دامداران پیشرو و کارآفرینان دام‌پروری کشور و شناخت چالش‌های فنی و مهندسی دام و طیور به منظور توسعه تحقیقات فناورانه و کاربردی در این حوزه و رفع نیاز داخل و تولید کالاها و نهاده‌های وارداتی در کشور است.

سپس مهندس شهریار صفاری مدیر مجتمع دام‌پروری و کشاورزی صفاری ضمن خوشامدگویی به همکاران موسسه، ابتدا تاریخچه تأسیس مجتمع و فعالیت‌های آن را عنوان فرمودند و فعالیت‌های مجتمع در زمینه فنی و مهندسی دام را به صورت مشروح بیان نمودند. این مجتمع دام‌پروری و کشاورزی دارای ۸۰۰ رأس گاو شیری است و سطح زیر کشت علوفه آن نیز به ۳۰۰ هکتار می‌رسد که مخصوص علوفه دام‌ها است. مجموعه کشت و صنعت صفاری جزء واحدهای نمونه و برتر کشور است که در سال 96 به عنوان واحد دام‌پروری و کشاورزی نمونه، در روز جهانی خاک به عنوان واحد نمونه در حفظ خاک و در روز ملی آب، واحد برتر در استفاده بهینه آب معرفی‌شده است. همچنین این واحد مفتخر است برای اولین بار در دنیا آرایش خاص ذرت را معرفی کرده و هم‌زمان به دو کارخانه، شیر با کیفیت بالا می‌دهد.

ایشان در ادامه بیان کردند در صنعت لبنیات و دام‌پروری گردش سرمایه بالا است و هرچقدر در صنعتی گردش سرمایه بیشتر باشد سرعت تحول و پیشرفت بیشتر و دقت در ارتقاء بهره‌وری افزون‌تر است. مهندس صفاری ذکر کرد در فنی و مهندسی دام و طیور زمینه‌های تحقیق و پژوهش بسیار زیاد و حتی در بعضی حوزه‌های فنی و مهندسی دام مثل تهویه سالن‌های دامداری کمبود پژوهش‌های کاربردی کاملاً محسوس است. مهندس صفاری اظهار داشت صنعت پرورش مرغ تخم‌گذار و پرورش گاو شیری بیشترین ماشین و تجهیزات فناورانه و دانش فنی را در حوزه فنی و مهندسی دام و طیور می‌طلبد و حوزه‌های لازم برای پژوهش در فنی و مهندسی دام را به ترتیب اولویت در زمینه جایگاه دام و تأسیسات و ساختمان دام‌پروری، روش‌های تهویه‌ سالن، هوشمند سازی دام‌پروری، میکسرها، خوراک ریز، شیردوش‌ها، و ... اظهار کردند.

در ادامه مدیر مجتمع دام‌پروری و کشاورزی صفاری بیان نمود تهویه صحیح سالن و استفاده از فناوری‌های نوین همراه با بکارگیری فن‌هایی با عملکرد و کارایی مناسب موجب تهویه مناسب و یکنواخت کل سالن شده و سبب پراکنش یکنواخت دام در سطح سالن و عدم تجمع آن‌ها می‌شود. تجمع دام‌ها در یک محدوده خاص از سالن  سبب مشکلات زیاد از جمله انتقال بیماری ، آسیب فیزیکی به دام و کاهش تولید شیر می‌شود.

 
 


۱۳۹۹/۱۰/۱۳
تعداد نمایش: ۳۸۶
مشاهده اخبار گروه خبری 'عمومی'

نظر و امتیاز برای این خبر
 
نام و نام خانوادگی:
1 2 3 4 5
لطفا نظر خود را بنویسید:
 
آمار مشاهده صفحات