شنبه ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳  -  Saturday, April 27, 2024
جستجوی پیشرفته
گلستان
 عبارت *      جستجوی پیشرفته

سخنرانی دکتر کیانی پژوهشگر بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز تحقیقات و آموزش گلستان در نخستین دوره آموزشی روحانی- مروج
دکتر علیرضا کیانی عضو هیات علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان در نخستین دوره آموزشی و نشست هم اندیشی نقش آفرینی نهاد روحانیت در ترویج و توسعه فعالیت‌های مشارکت جویانه در بخش کشاورزی (روحانی- مروج) به عنوان مدرس به ارایه مطالب در خصوص ” آشنایی و اهمیت جایگاه بهره‌وری آب در بخش کشاورزی” پرداخت.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان، دکتر کیانی در بخش مقدمه این کارگاه ضمن تعریف واژه بهره‌وری آب و کارکردهای آن، به چالش‌های مهم جهانی پرداخت و بحران جهانی آب، ناامنی غذایی و تغییرات اقلیمی را جزء چند چالش الویت‌دار برشمرد. ایشان اشاره داشت که امروزه بخش کشاورزی متولی تامین امنیت غذایی و باید علاوه بر تامین کمّی غذا، همزمان به سلامت غذا و حفظ گونه­‌ها، محیط زیست و پایداری نیز بیاندیشد. دو عامل اصلی امنیت غذایی یعنی زمین و آب به دلایل مختلف از جمله تغییرات اقلیمی، رشد نامتوازن توسعه، افزایش رفاه اجتماعی، استفاده نادرست از آب و …. هر روز با محدودیت بیشتری مواجه می‌شوند و بطوریکه امروزه  تامین امنیت غذایی با امنیت آبی گره خورده است و بدون امنیت آبی امنیت غذایی نیز ممکن نیست.  استاد پژوهش بخش تحقیقات فنی و مهندسی در ادامه با ارایه آمار و ارقام منابع و مصارف آب و تحلیل شرایط بحرانی منابع آبی در کشور و استان به لزوم افزایش بهره­‌وری آب به عنوان کلیدی‌­ترین راه حل تامین امنیت غذایی در کشور پرداخت.

پژوهشگر بخش تحقیقات فنی و مهندسی در بخش دیگری از سخنرانی به عنوان جمع‌بندی قسمت نخست، اظهار داشت که در استان گلستان دو ابر چالش کمبود منبع آبی و کاهش کیفی منابع آب و خاک وجود دارد و راه حل رفع چالش را افزایش بهره‌­وری آب و استفاده از منابع آب‌های نامتعارف دانستند و اعلام شد که در استان فرصت استفاده از این دو روش وجود دارد.

در ادامه دکتر کیانی برای روحانیون حاضر در کارگاه روش‌های مختلف افزایش بهره­‌وری آب را مورد بحث و بررسی قرار دادند. ایشان سه روش اصلی افزایش بهره‌­وری آب را افزایش تولید یا کاهش شکاف عملکرد با همان مقدار آب قبلی، کاهش مصرف آب برای حفظ همان تولید و ایجاد ارزش بیشتر از همان مقدار تولیدی و آب بیان نمودند و برای حاضران چند روش کاربردی برای تحقق افزایش بهره‌وری آب را تشریح نمود.

دکتر کیانی، در جمع‌بندی پایانی، اثرگذارترین اقدامات برای افزایش بهره‌وری آب در استان گلستان را کاهش شکاف عملکرد، کاهش ضایعات و افزایش ارزش کالاهای تولیدی، افزایش بازده آبیاری و کاهش تبخیر، توسعه گلخانه، اصلاح الگوی کشت، استفاده از آب های نامتعارف برشمرد.

 
 
 
 


۱۴۰۲/۰۱/۲۰
تعداد نمایش: ۹۹
مشاهده اخبار گروه خبری 'گلستان'

نظر و امتیاز برای این خبر
 
نام و نام خانوادگی:
1 2 3 4 5
لطفا نظر خود را بنویسید:
 
آمار مشاهده صفحات