پنج شنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳  -  Thursday, April 25, 2024
جستجوی پیشرفته
بخش صنایع غذایی
 عبارت *      جستجوی پیشرفته

تولید کیک بدون گلوتن ترکیبی (برنج-ذرت) با استفاده از صمغ‏ها
دکتر مهدی کریمی، عضو هیات علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان خراسان، در تحقیقات خود توانست با استفاده از دو صمغ گوار و گزانتان با نسبت های مشخص، کیک بدون گلوتن با خصوصیات کمی و کیفی تولید نماید.

امروزه تقاضا برای مصرف محصولات بدون گلوتن به موازات افزایش بیماران مبتلا به سیلیاک یا دیگر حساسیت ‏های مربوط به مصرف گلوتن، افزایش یافته است. بنابراین استفاده از آردهاي بدون گلوتن نظیر ذرت، برنج، سورگوم، ارزن و غیره در توليد اين دسته از محصولات امري اجتناب ناپذير است. از سوی دیگر حذف گلوتن سبب توليد فرآورده ‌اي با بافت شکننده، رنگ ضعيف، حجم و تخلخل کم مي ‌شود. لذا استفاده از جايگزين ‌هاي مناسب گلوتن نظير هيدروکلوئيدها امري ضروري است. از این‏ رو  تولید کیک روغنی فاقد گوتن بر پایه آرد برنج و ذرت همراه با به‏کارگیری صمغ‏ های گوار و گزانتان امکان پذیر است. استفاده از این دو صمغ با نسبت ‏های مشخص توانایی تولید محصولی با خصوصیات کمی و کیفی مطلوب را دارد.

ارائه دانش فنی موجود به واحدهای صنعتی و نیمه صنعتی برای تولید این دسته از محصولات موجب رفع نیاز این دسته از بیماران شده و از واردات این گونه از محصولات و خروج ارز از کشور جلوگیری نمود و بهره ‏وری اقتصادی ایجاد کرد.



۱۳۹۵/۰۷/۰۴
تعداد نمایش: ۱۷۱
مشاهده اخبار گروه خبری 'بخش صنایع غذایی'

نظر و امتیاز برای این خبر
 
نام و نام خانوادگی:
1 2 3 4 5
لطفا نظر خود را بنویسید:
 
آمار مشاهده صفحات