جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳  -  Friday, March 29, 2024
جستجوی پیشرفته
بخش صنایع غذایی
 عبارت *      جستجوی پیشرفته

مناسب‌ ترین روش خشک کردن (کیورینگ) طبیعی سیر در شرایط کشاورزان بررسی شد.
مهندس فریبا بیات عضو هیات علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی همدان طی پژوهشی اثر چهار روش خشک کردن (کیورینگ) طبیعی سیر را در مقایسه با خشک کردن مزرعه ای روی کیفیت و عمر انباری بررسی نمود.

این پژوهش در سال ­های 1393 و 1394 اجرا شد. سوخ­ های سیر از نظر قطر به سه اندازه، کمتر از 3/5، بین 3/5 تا 5/5 و بیشتر از 5/5 سانتی ­متر درجه ­بندی شدند. سپس بوته­ ها به چهار شکل­ مختلف با برگ (به صورت ایستاده و افقی) و بدون برگ (ساقه سیر به سمت بالا و ساقه­ های سیر به سمت پایین) جهت خشک شدن در سایه قرار گرفتند و با تیمار شاهد (خشک کردن مزرعه­ ای) مقایسه شدند.

نتایج تجزیه مرکب دو سال اجرای پروژه نشان داد که مدت زمان خشک کردن برای سوخ­ هایی با قطر بیش­ از 5/5 سانتی ­متر، طولانی­ تر از سوخ­ های با قطر کمتر بود. افت وزنی پس از خشک کردن برای سوخ­ های با برگ بیش از سوخ­ های بدون برگ مشاهده شد. پس از برداشت، درصد رطوبت قسمت­ های مختلف سوخ­ های با قطر بیش از 5/5 سانتی­ متر به صورت معنی­ داری بیش از سوخ های با قطر کمتر بود و اختلاف بین ترکیب ­های عطر و طعم دهنده و سفتی بافت آنها معنی ­دار نبود. سوخ ­های خشک شده در مزرعه پس از برداشت به دلیل رطوبت بیشتر از 30 درصد پوسته ­های درونی نیاز به 7 تا 10 روز خشک کردن تکمیلی داشت. پس از خشک کردن، اختلاف بین مقدار پیرووات سوخ­ های خشک شده با برگ و بدون برگ معنی­ دار نبود، ولی تغییرات رنگ و افت ترکیب ­های عطر و طعم دهنده در سوخ­ های خشک شده به روش مزرعه ­ای (شاهد) به صورت معنی­ داری بیش از سایر تیمارها بود. پس از 4 ماه نگهداری در انبار، افت وزنی و جوانه زنی سوخ ­های خشک شده به روش مزرعه ­ای به صورت معنی ­داری بیش از تیمارهای خشک کردن طبیعی بود. در بین روش­ های مختلف خشک کردن طبیعی جدا کردن برگ ­ها، مدت زمان خشک کردن را کوتاه ­تر و عمر انباری سوخ ­ها را افزایش می ­دهد. 

۱۳۹۵/۱۰/۱۸
تعداد نمایش: ۳۷۹
مشاهده اخبار گروه خبری 'بخش صنایع غذایی'

نظر و امتیاز برای این خبر
 
نام و نام خانوادگی:
1 2 3 4 5
لطفا نظر خود را بنویسید:
 
آمار مشاهده صفحات