جمعه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳  -  Friday, April 26, 2024
جستجوی پیشرفته
ماشینهای کشاورزی
 عبارت *      جستجوی پیشرفته

بررسی فنی دستگاه خاک‌ورز-کاشت نواری و مقایسه با دیگر روش‌ های کشت برنج در مقادیر مختلف بذر به روش خشکه ‌کاری در خوزستان
مهندس نعیم لویمی و مهندس سامی جلالی، محققان مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان در تحقیقی به بررسی فنی دستگاه خاک‌ ورز-کاشت نواری پرداخته و آن را با سایر روش ‌های کشت برنج در مقادیر مختلف بذر به روش خشکه‌ کاری در خوزستان مقایسه نمودند.

این تحقیق به مدت 2 سال در ایستگاه تحقیقاتی شاوور انجام شد و نتایج نشان داد که بین روش ‌های کم ‌خاک ‌ورزی و خاک ‌ورزی مرسوم از نظر عملکرد در کاشت برنج تفاوت معنی‌ داری وجود ندارد. در این تحقیق دستگاه خاک‌ورز- نواری ابداع شده در این مرکز نیز مورد ارزیابی قرار گرفت. این دستگاه توانست با نتایج عملکرد دانه مشابه سایر روش ‌ها، و با مصرف سوخت و هزینه هکتاری کمتر بهترین روش مورد توصیه را به خود اختصاص دهد. بین روش ‌های خاک ‌ورزی و کاشت، به ترتیب خاک ‌ورز-کاشت نواری، دو بار دیسک + خطی ‌کار و بی ‌خاک‌ ورزی 3490، 3344 و 3426 کیلوگرم در هکتار عملکرد دانه داشتند.

یادآور می‌شود دستگاه خاک‌ورز-کاشت نواری طوری طراحی گردید که عملیات خاک ‌ورزی نواری را با تیغه ‌های دوار (روتیواتور بهینه شده) انجام ‌داده و همزمان از طریق کارنده ‌ای که به آن وصل می ‌شود، کشت بذر و جایگذاری کود را انجام می ‌دهد.

خاک ‌ورز-کاشت نواری

 
دیسک(ترادیسک) استفاده شده
 
 
بی‌ خاک ‌ورز (گاسپاردو)


۱۳۹۵/۱۰/۲۸
تعداد نمایش: ۱۳۵
مشاهده اخبار گروه خبری 'ماشینهای کشاورزی'

نظر و امتیاز برای این خبر
 
نام و نام خانوادگی:
1 2 3 4 5
لطفا نظر خود را بنویسید:
 
آمار مشاهده صفحات