جمعه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳  -  Friday, April 26, 2024
جستجوی پیشرفته
بخش آبیاری
 عبارت *      جستجوی پیشرفته

برگزاری کارگاه آموزشی بهبود مدیریت مصرف آب و کود نیشکر
در راستای همکاری های مشترک بین موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی و موسسه تحقیقات و آموزش نیشکر و صنایع جانبی، کارگاه آموزشی بهبود مدیریت مصرف آب و کود نیشکر در اهواز برگزار شد.

در راستای همکاری­های مشترک بین موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی و موسسه تحقیقات و آموزش نیشکر و صنایع جانبی، کارگاه آموزشی بهبود مدیریت مصرف آب و کود نیشکر در اهواز برگزار شد. در این کارگاه یک روزه که 28 بهمن ماه 93 با حضور کارشناسان کشت و صنعت­های نیشکر در محل موسسه تحقیقات و آموزش نیشکر و صنایع جانبی برگزار شد، آقای دکتر فریبرز عباسی رئیس موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی نتایج سه ساله یافته­های تحقیقاتی خود در زمینه بهبود مدیریت مصرف آب و کود اوره را در اراضی تحت کشت نیشکر ارایه نمود.

وی در خصوص مدیریت مصرف آب در اراضی تحت کشت نیشکر نشان داد که راندمان کاربرد آب آبیاری در دوره اولیه و اوایل دوره میانی رشد در بیشتر مزارع کم­تر از 30 درصد ولی پس از آن و با توسعه عمق ریشه و افزایش نیاز آبی، راندمان کاربرد به„تدریج افزایش می­یابد. عمدة تلفات آب آبیاری ناشی از ضعف مدیریت آبیاری و به„صورت تلفات نفوذ عمقی است. مصرف زیاد آب آبیاری به„دلیل طولانی„بودن مدت زمان آبیاری و کوتاه بودن فواصل آبیاری­ها است که به„طور عمده از ضعف آگاهی تکنسین­ها و کارگران آبیار ناشی می­شود. نتایج تحقیقات دو ساله آقای دکتر عباسی در خصوص مدیریت مصرف کود اوره در اراضی نیشکری نیز نشان دادند که امکان کاهش مصرف کود اوره تا 40 درصد بدون کاهش عملکرد در کشت و صنعت های نیشکری وجود دارد.

وی پیشنهاد نمود برنامه­های آموزشی و ترویجی مدون و بیش­تری در زمینه مدیریت و برنامه­ریزی مصرف آب و کود در کشت و صنعت­ها برگزار شود. آبياري در زمان نياز گياه به آب و با توجه به کمبود رطوبت خاک انجام شود. کلیه عوامل دست اندر کار آبیاری اعم از کارشناسان، تکنسین­ها، پیمانکاران و کارگران آبیار با آموزش­های لازم باید به این باور برسند که محصول خوب (از نظر کمی و کیفی) با آبیاری­ و مصرف کود زیاد تأمین نمی­شود، بلکه با توزیع یکنواخت آب در مزرعه و نوبت­های آبیاری با فواصل مناسب و همراه با جلوگیری از بالا„آمدن سطح سفره آبی حاصل می­شود.

 


۱۳۹۳/۱۲/۰۲
تعداد نمایش: ۶۳
مشاهده اخبار گروه خبری 'بخش آبیاری'

آمار مشاهده صفحات