جمعه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳  -  Friday, April 26, 2024
جستجوی پیشرفته
عمومی
 عبارت *      جستجوی پیشرفته

بيانيه اختتاميه اولین همایش ملی فناوری های نوین برداشت و پس از برداشت محصولات کشاورزی
اولین همایش ملی فناوری های نوین برداشت و پس از برداشت محصولات کشاورزی در تاریخ های 29 و 30 بهمن ماه 1393 در مرکز تحقیقات کشاورزی ومنابع طبیعی خراسان رضوی برگزار گردید.

با استعانت از الطاف الهی و تلاش دست اندرکاران، اولین همایش ملی فناوری های نوین برداشت و پس از برداشت محصولات کشاورزی در تاریخ های 29 و 30 بهمن ماه 1393 در مرکز تحقیقات کشاورزی ومنابع طبیعی خراسان رضوی و با حضور بیش از 250 نفر، متشکل از مديران دولتي، ، اساتید دانشگاهی، پژوهشگران موسسات و مراکز تحقیقاتی، دانشجویان، کارشناسان و کشاورزان خبره و با هدف فراهم آمدن فرصت هم اندیشی، ارائه آخرين دستاوردهاي پژوهشي و دستيابي به راهکارهای توسعه کاربرد ماشین و فناوری ها ی نوین در مراحل برداشت و پس از برداشت محصولات کشاورزی برگزار گردید. در این همایش دو روزه، تعداد 36 مقاله به صورت سخنرانی، در 6 پانل تخصصی، و تعداد 122 مقاله به صورت پوستر ارائه گردید. در مراسم افتتاحیه روز اول همایش، ریاست محترم سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی و رئيس همايش و ریاست محترم مرکز تحقیقات کشاورزی ومنابع طبیعی خراسان رضوی به بیان دیدگاه های خود در خصوص اهمیت موضوع و روش های توسعه فناوری در بخش کشاورزی پرداختند. همچنین سه سخنرانی کلیدی توسط سه نماینده بخش های کشاورزی، صنعت و فرآوری محصولات کشاورزی ارائه گردید.

کمیته تدوین قطعنامه پس از بررسی و جمع بندی نظر ها و پیشنهادهای ارایه شده اهم آن ها را در 10 بند به شرح زیر به سمع و نظر شرکت کنندگان ارجمند می رساند.

1-    در راستاي دستيابي به اهداف اقتصاد مقاومتی، توسعه کاربرد ماشین و فناوری های نوین در مراحل برداشت و پس از برداشت به منظور افزایش بهروری، کاهش ضایعات و همچنین کاهش هزینه های تولید و افزايش کيفيت محصولات براي رقابت در بازارهاي جهاني، امری اجتناب ناپذیر بوده و نیازمند توجه بیشتر مسئولین و دست اندرکاران می باشد.

2-    بخش کشاورزی که وظیفه تامین غذای جامعه را بر عهده دارد، و تا کنون با وجود مشکلات فراوان این وظیفه خود را بخوبی ایفا نموده است، در صورتی خواهد توانست ضمن رعایت اصول کشاورزی پایدار، به ایفای وظیفه خود ادامه دهد که نیازهای فناوری و ماشینی آن توسط بخش تحقيقات فني و مهندسي کشاورزي و صنعت (چه داخلی و چه خارجی) با حمايت بخش دولتي مطالعه، معرفي و تامین گردد.

3-    در توسعه کاربرد ماشین ها و فناوری های نوین، توجه به شرایط اقلیمی، اقتصادي و اجتماعی هر منطقه می بایست جزلاینفک تصمیات اتخاذ شده باشد.

4-    بررسي مقالات ارسال شده به اين همايش نشان مي دهد که توانايي توليد فناوري هاي دانش بنيان در جهت رفع نيازهاي بخش کشاورزي، در موسسات و مراکز تحقيقاتي و دانشگاهي وجود دارد. حمايت بيشتر از پژوهش هاي کاربردي و دانش بنيان با توجه به نيازهاي کارشناسي شده بخش کشاورزي، نتايج چشمگيري در زمينه توسعه فناوري هاي نوين را به همراه خواهد داشت.  

5-    با توجه به پتانسيل هاي موجود در بخش صنعت، امکان تامين بخش عظيمي از نيازهاي فناوري مورد نياز کشاورزي در داخل کشور‍‌ميسر است.  با توجه برنامه اقتصاد مقاومتي توسعه فناورهاي بومي يک از مولفه هاي اصلي بوده و  حمایت و تشویق صنایع داخلی به منظور توجه و سرمايه گذاري بيشتر به ماشين هاي کشاورزي، افزايش توليد ماشين ها و ادوات کشاورزي بومي شده و در نتيجه افزايش درجه مکانيزاسيون به ويژه در مراحل برداشت و پس از برداشت محصولات کشاورزي را در بر خواهد داشت.  

6-    در صورت عدم تامين فناوری های مورد نیاز بخش کشاورزی در داخل کشور، تسهیل در واردات ماشین ها و فناوری های نوین با مطالعات کارشناسي و فني دقيق،  اعم از انتخاب صحيح ماشين و نوع فناوري،  حذف تعرفه های گمرکی و تهیه بسته های حمایتی می تواند راهگشا بوده و بخش کشاورزی را در پیشبرد اهداف خود که همانا امنيت غذايي جامعه می باشد، کمک نماید.

7-    پيشنهاد مي شود دبيرخانه دائمي همايش فناوري هاي نوين برداشت و پس از برداشت محصولات کشاورزي در مرکز تحقيقات کشاورزي و منابع طبيعي خراسان رضوي تشکيل، و همايش مذکور در سال هاي آتي به صورت بين المللي و دو سالانه برگزار گردد.

8-    ضمن هماهنگي بيشتر با دستگاه هاي اجرايي زمينه مشارکت فعال تر بخش هاي خصوصي و بخش هاي اجرايي مجموعه وزارت جهاد کشاورزي (معاونت زراعت، باغبانب، دام و طيو و شيلات ، مرکز توسعه مکانيزاسيون کشاورزي و دفاتر محصولي وزارت جهاد کشاورزي فراهم گردد.

9-    پيشنهاد مي شود درصدي از بودجه واردات ماشين هاي کشاورزي توسط بخش دولتي و درصدي از تعرفه واردات توسط بخش خصوصي را براي طراحي ، ساخت و ارزيابي ماشين هاي کشاورزي مشابه داخلي اختصاص داده و اين اعتبارات در اختيار سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج کشاورزي قرار گيرد.

10-            پيشنهاد مي گردد طرح هاي تحقيقاتي مرتبط با افزايش کيفيت محصولات زراعي و باغي به منظور ورود و رقابت در بازارهاي جهاني تحت حمايت بخش هاي دولتي و خصوصي و اتاق بازرگاني بصورت مشترک تعريف و اجرا گردد. 

 



۱۳۹۳/۱۲/۰۳
تعداد نمایش: ۱۱۰
مشاهده اخبار گروه خبری 'عمومی'

نظر و امتیاز برای این خبر
 
نام و نام خانوادگی:
1 2 3 4 5
لطفا نظر خود را بنویسید:
 
آمار مشاهده صفحات