پنج شنبه ۰۹ فروردین ۱۴۰۳  -  Thursday, March 28, 2024
جستجوی پیشرفته
بخش صنایع غذایی
 عبارت *      جستجوی پیشرفته

بسته بندی و دمای نگهداری مناسب به جهت حفظ کیقیت و کنترل آفات انباری خرمای رقم پیارم
مهندس ایران محمدپور عضو هیات علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی هرمزگان طی پژوهشی بسته ¬بندی ها و دمای نگهداری مناسب به برای حفظ کیقیت و کنترل آفات انباری خرمای رقم پیارم را تعیین کرده است.

این پژوهش در سال ‌های 1393 و 1395 اجرا شد. يکي از مهم ­ترين دلايل فساد در خرماهاي خشک، آلودگي آن ­ها به آفات و حشرات است. بنابراين بايد اقداماتي در جهت جلوگيري از هجوم آفات در طول مدت انبارداري صورت گيرد. هدف از اين پژوهش بررسي تأثير بسته‌ بندي با اتمسفر تغییر یافته و بسته­ بندي تحت خلاء بر کيفيت و کنترل آفات انباري خرماي پيارم، یکی از ارقام نیمه خشک صادراتی، بود که بتواند جايگزين مناسبي براي متيل­ برومايد باشد.
نتایج بیانگر این است که بسته ‌بندی‌ های تحت خلاء و اتمسفر تغییر یافته غیرفعال، که با دوخت کامل کیسه پلیمری (کیسه پلی‌ اتیلنی 5 لایه) حاصل می ‌شود، هر دو در مدت سه ماه انبارداری در سردخانه 4 درجه سلسیوس به میزان معنی‌داری خسارت آفات انباری را روی خرمای پیارم کاهش می‌ دهند. بسته‌ بندی خرما سبب حفظ بهتر pH نسبت به شاهد می ‌شود. این دو نوع بسته ‌بندی تحت خلاء و اتمسفر تغییر یافته غیر فعال در حفظ فعالیت آبی و مواد جامد محلول در هر دو دمای محیط و 4 درجه سلسیوس موثرند. به کارگیری بسته ‌بندی و انبار سرد در حفظ رنگ روشن خرما نیز بسیار مفیدند.


۱۳۹۶/۰۵/۱۷
تعداد نمایش: ۱۳۲
مشاهده اخبار گروه خبری 'بخش صنایع غذایی'

نظر و امتیاز برای این خبر
 
نام و نام خانوادگی:
1 2 3 4 5
لطفا نظر خود را بنویسید:
 
آمار مشاهده صفحات