شنبه ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳  -  Saturday, April 27, 2024
جستجوی پیشرفته
بخش صنایع غذایی
 عبارت *      جستجوی پیشرفته

تعیین بهترین شرایط انباری در مناطق روز کوتاه تولید پیاز
مهندس ایران محمدپور عضو هیات علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی هرمزگان طی پژوهشی شرایط انبارداری در مناطق روز کوتاه تولید پیاز در بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی را تعیین نمود.

این پژوهش با عنوان بهترین شرایط انباری در مناطق روز کوتاه تولید پیاز در سال‌ های 1393 و 1394 اجرا شد. استان هرمزگان با سطح زیر کشت 10500 هکتار محصول خارج از فصل پیاز تولید می ‌کند. در فصل بعد از تولید میزان نیاز بازار به این محصول زیاد است و با انبارداری مناسب می توان محصول را  فصل بعد وارد بازار کرد. در صورت فراهم نبودن بازار مناسب برای فروش محصول توصیه های انبارداری به شرح زیر می ‌باشد:

پیازها پس از بازرسی کردن از نظر پوسیدگی و خرابی و اندازه در توری‌ های پلاستیکی 5-6 کیلوگرمی بسته ‌بندی شوند.

انبار سنتی بهینه شده: از انبار سنتی که معمولا به شکل سایبانی از چوب خرما است، استفاده ‌شود تا جریان هوا به طور طبیعی صورت گیرد. ولی برای کف انبار خاکی از کاه و کلش تمیز استفاده‌ و جهت هوادهی بهتر کیسه های پیازها از سطح زمین فاصله داشته باشند.

برای چیدمان توری ‌های پیاز از سیستم قفسه ‌بندی (فلزی یا چوبی) استفاده ‌گردد.

تا 45 روز نگهداری پیاز‌های خارج از فصل (برداشت در اواخر فروردین و اوایل اریبهشت) در انبار سنتی کمترین پوسیدگی و کاهش وزن را خواهید داشت و حداکثر زمان نگهداری به مدت 75 روز یعنی تا نیمه اول تیر ماه می ‌باشد.

استفاده از انبارهای کنترل شده 12 و 4 درجه سلسیوس باعث حفظ بهتر کیفیت پیاز شده و بعد از انبار‌مانی به مدت 90 روز کمترین کاهش وزن را به دنبال خواهد داشت.
 
 


۱۳۹۶/۰۲/۲۶
تعداد نمایش: ۶۶
مشاهده اخبار گروه خبری 'بخش صنایع غذایی'

نظر و امتیاز برای این خبر
 
نام و نام خانوادگی:
1 2 3 4 5
لطفا نظر خود را بنویسید:
 
آمار مشاهده صفحات