جمعه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳  -  Friday, April 26, 2024
جستجوی پیشرفته
بخش صنایع غذایی
 عبارت *      جستجوی پیشرفته

دست‏یابی به دانش فنی و ثبت اختراع تولید نوشیدنی‏های جدید از محصولات کشاورزی
متخصصین علم تغذیه مصرف 2/5-1/5 لیتر مایعات در روز را برای بزرگسالان توصیه می‏نمایند. افرادي که در نواحي گرمسير زندگي مي‌کنند و يا فعاليت شديد بدني دارند، به مايعات بيشتري نياز دارند. استفاده از نوشابه‌هاي غيرالکلي يکي از راه‌هاي عمده رفع عطش است.

متخصصین علم تغذیه مصرف 2/5-1/5 لیتر مایعات در روز را برای بزرگسالان توصیه می‏نمایند. افرادي که در نواحي گرمسير زندگي مي‌کنند و يا فعاليت شديد بدني دارند، به مايعات بيشتري نياز دارند. استفاده از نوشابه‌هاي غيرالکلي يکي از راه‌هاي عمده رفع عطش است. گرچه نوشابه‌هاي گازدار هم‏چنان محبوب‌ترين نوشيدني در ميان عامه مردم هستند اما نوشیدنی‏های طبيعي يکي از بهترين جايگزين‌ها براي نوشابه گازدار رايج است و از نظر بهداشتي و ارزش غذايي بالاتر از نوشابه گازدارمی‏باشند. در دهه‌هاي اخير به موازات افزايش ميزان آگاهي‌هاي بهداشتي عمومي ‌و اهميت يافتن مسأله حفظ سلامت، به‏ويژه در جوامع صنعتي، مصرف سرانه انواع نوشیدنی‏های طبیعی نيز به‏طور مرتب افزايش يافته است. استفاده از این نوع نوشیدنی‏ها براي مصرف‌کننده بسيار راحت‌تر بوده، ضمن قابلیت دسترسی در کلیه زمان‏ها و مکان‏ها، عمر ماندگاري بیشتری نیز دارد. در راستای این تغییر ذائقه، تولید و ترویج مصرف نوشیدنی‏هایی بر اساس پسته، گردو، فندق، بادام، عناب، چغندر لبویی و غیره که اخیراً و برای اولین بار توسط محققین مؤسسه تحقیقات فنی و مهندسی در مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی ارائه گردیده است می‏تواند تحولی در تولید محصولات سالم با ارزش‏های فراویژه (غذا-دارو) را در پی داشته باشد. در حال حاضر و در راستای انجام تحقیقات کاربردی مصوب موسسه، چهار محصول نوشیدنی گردو، پسته، فندق و نوشیدنی چغندر قرمز (لبویی) با قابلیت پذیرش و ماندگاری بالا تولید گردیده و دانش فنی آن به لحاظ اختراع و نوآوری مورد تایید علمی و فنی سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران قرار گرفته است.

پسته، گردو و فندق در رژیم غذایی به عنوان مغزها از ارزش تغذیه‏ای بسیار بالایی برخوردار می‏باشند. متأسفانه اکثر تحقیقات بر روی این محصول بر بسته‏بندی تکیه دارد و تنوع در تولید محصولات جدید با استفاده از محصولات تازه یا خشک بسیار اندک است. هم‏چنین در سال‏های اخیر شاهد یک رکود و ایستایی در صنعت نوشیدنی‏ ها می‏ باشیم. تولید و مصرف نوشیدنی از مغزها علاوه بر رفع مشکلات مذکور به دلیل دارا بودن بسیاری از املاح و ریز مغذی‏ها به ویژه آهن، خون‏ساز بوده، سبب تقویت ذهن و تقویت معده می‏ گردد از طرف دیگر حاوی آنتیاکسیدان، ویتامین و غیره بوده که در کل از ارزش تغذیه‏ای بالایی برخوردار است. علاوه بر این استفاده از نوشیدنی مغزها در برخی سنین به ویژه کودکان و نوجوانان علاوه بر جذابیت و پذیرش بهتر، مکمل خوبی در رژیم غذایی آن‏ها خواهد بود. برای تولید این محصولات می‏توان از مواد اولیه ارزان قیمت (با ارزش بازارپسندی کمتر در مقایسه با محصول درجه یک و صادراتی) استفاده کرد که ضمن اقتصادی بودن تولید از بخش عظیمی از ضایعات کشاورزی نیز جلوگیری خواهد شد. در واقع این محصولات پاسخی برای رفع محدودیت‏ها و در دسترس ساختن مواد غذایی با ارزش است که می‏توان در آن از مکمل‏های غذایی و ویتامین‏ها نیز به عنوان افزودنی استفاده نمود.

چغندر قرمز نیز از جمله محصولات کشاورزي است که کاربرد صنعتي ندارد و تنها به شکل بخارپز مصرف مي‏شود. اين در حالي است که اين ترکيب از ارزش غذايي فوق العاده زيادي برخوردار است. رنگ قرمز در اين محصول به دليل وجود رنگدانه آنتوسيانين مي‏باشد که به دليل خاصيت آنتي اکسيداني، از ابتلا به سرطان جلوگيري مي‏کند. هم‏چنين مصرف روزانه اين نوشيدني سبب کاهش فشار خون و سلامت مغز مي‏گردد. علاوه بر این با استفاده از سبزی‏جات مکمل در فرمولاسيون به منظور ارتقاء طعم و مزه، ارزش غذایی آن نیز بیش از پیش ارتقاء یافته است.

سالیانه مقدار بسیار بالایی از این محصول کشاورزي با ارزش برداشت مي‏شود که به دليل حضور رنگدانه قرمز، نمي‏تواند وارد خطوط استخراج قند در صنعت گردد و مصرف آن محدود مي‏باشد. به همین دلیل تولید نوشیدنی از چغندر قرمز علاوه بر توسعه صنایع تبدیلی آن پاسخی برای رفع محدودیت‏ها و در دسترس ساختن مواد غذایی با ارزش است که می‏تواند اين محصول کشاورزي را که مصرف آن در تمامي فصول امکان‏پذير نمي‏باشد به محصولي تبديل نمود که در مصرف آن محدوديتي نمي‏ باشد و نوشيدن آن، انسان را از ابتلا به بسياري از بيماري‏ها ايمن مي‏ سازد. لازم به ذکر است که این دسته از نوشیدنی‏ ها به دلیل تحمل فرآیند حرارتی (سالم‏سازی) از ماندگاری بالایی برخوردارند و قابلیت بسته ‏بندی در وزن‏ها و حجم ‏های متفاوتی را دارا می‏باشند.

 
 
 
 
 
 
 
 
 


۱۳۹۳/۱۲/۲۷
تعداد نمایش: ۸۱
مشاهده اخبار گروه خبری 'بخش صنایع غذایی'

نظر و امتیاز برای این خبر
 
نام و نام خانوادگی:
1 2 3 4 5
لطفا نظر خود را بنویسید:
 
آمار مشاهده صفحات